The Last Waltz

The Last Waltz

Tilhører tema:
Torsdagsfilmen

”It Started as a Concert. It Became a Celebration. Now it's a Legend”

Uten tvil en av de mest feirede konsertfilmene i filmhistorien og en utvilsom klassiker innen musikkfilmsjangeren. Det var Robbie Robertson i The Band som fikk Martin Scorsese til å lage film fra deres avskjedskonsert 25. november 1976, på Winterland Ballroom in San Francisco. Han skal visstnok ha gjort jobben gratis.

Scorsese hadde tidligere erfaring fra filmen Woodstock, som han klipte i 1969. Han tilhørte selv rockegenerasjonen, og med The Last Waltz laget han en dokumentar som har appell langt ut over tilhengerskaren til The Band og alle de gamle rockestjernene fra 1960-tallet. Filmen er samtidig intim og storslått, med nærgående, personlige intervjuer med medlemmene i The Band på den ene siden, avløst av grandiose konsertsekvenser på den andre. Og listen over medvirkende omfatter de fleste store rockesangerne som hadde samarbeidet med The Band på ulikt vis, ikke minst Bob Dylan. The Last Waltz er en fengende svanesang over 60-tallsrocken, et must for alle rock- og filminteresserte.

The Last Waltz

USA 1978

Regi: Martin Scorsese

Med: The Band, Robbie Robertson, Ringo Starr, Muddy Waters, Ron Wood, Neil Young, Bob Dylan, Van Morrison, Joni Mitchell, Eric Clapton m.fl..

Engelsk tale, utekstet, DCP 2K, farger, 1t 57min

 

Det var en gang … i Amerika

Taxi Driver, Martin Scorseses utvilsomme og kanskje tvilsomme, storverk fra 1976, åpner Torsdagsfilmens vårsesong. Fem av de seks filmene vi presenterer i årets første to måneder er laget i USA. For selv om mange akker seg over amerikansk dominans på kino, er det viktig å huske at USA nesten alltid har vært en drivkraft i filmhistorien, ikke bare når det gjelder box office, tilskuertall, stjernedyrking og produsentstyrt kommersialisme, men også når det gjelder filmatisk fantasi og uttrykk, evnen til fornyelse og viljen til å ta vare på de regissørene som klarer å sette sitt stempel på denne blandingen av fabelaktig historiefortelling, sprudlende underholdning og farlige understrømmer.

Dette programmet favner det meste, ikke bare tvetydige mesterverk som Taxi Driver, men også samme regissørs storslagne musikkfilm fra The Bands avskjedskonsert The Last Waltz. Her finner du også West Side Story, et høydepunkt i musikalhistorien, både musikalsk og filmatisk, den snertne romantiske thrillerkomedien Charade med glitrende stjerner som Hepburn  og Grant og masse spenning, vidd og stil. Og så avsluttes vi februar med Once Upon a Time in America, laget av italieneren og eventyrfortelleren Sergio Leone, eventyret om en svunnen drøm om Amerika – lystige gutter og blodig vold.

I tillegg til dette heftige amerikanske femspannet finner du bare en enslig helt europeisk stemme denne gangen, Eric Rohmer, med en film så lite amerikansk som en kan tenke seg - fransk, intellektuell, full av hverdagsfølelser. Med en regissør som nettopp innefor dette formatet klarer å uttrykke et menneskesyn med særegen stemme. Og likevel: Scorsese har alltid beundret de franske nybølgemestrene og ser vi nøye etter har kanskje katolikkene Martin Scorsese og Eric Rohmer mer til felles enn man skulle tro ved første gangs opplevelse av Taxi Driver og Pauline på standen.