Flere og flere av de store klassikerne fra filmhistorien kommer nå i det nye digitale kinoformatet og finner veien til de sju norske cinematekene i Norge. Torsdagsfilmen er blitt et begrep. Hver torsdag vises samme filmen på alle cinematekene. I januar og februar kan vi presentere er svært variert program, blant annet storfilmer i enhver betydning av ordet. Broen over Kwai og Gudfaren presenteres attpå til i den digitale kinoens til nå beste format, 4k, på cinematekene i Bergen, Kristiansand, Oslo, Tromsø, Trondheim, som har utstyr som kan vise dette. Torsdagsfilmen

Program februar 2012

Bergen, Kristiansand, Lillehammer, Oslo, Stavanger, Tromsø, Trondheim

Torsdagsfilmen

på det digitale cinemateket i Bergen, Kristiansand, Lillehammer, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim

Det var en gang … i Amerika

Taxi Driver, Martin Scorseses utvilsomme og kanskje tvilsomme, storverk fra 1976, åpner Torsdagsfilmens vårsesong. Fem av de seks filmene vi presenterer i årets første to måneder er laget i USA. For selv om mange akker seg over amerikansk dominans på kino, er det viktig å huske at USA nesten alltid har vært en drivkraft i filmhistorien, ikke bare når det gjelder box office, tilskuertall, stjernedyrking og produsentstyrt kommersialisme, men også når det gjelder filmatisk fantasi og uttrykk, evnen til fornyelse og viljen til å ta vare på de regissørene som klarer å sette sitt stempel på denne blandingen av fabelaktig historiefortelling, sprudlende underholdning og farlige understrømmer.

Dette programmet favner det meste, ikke bare tvetydige mesterverk som Taxi Driver, men også samme regissørs storslagne musikkfilm fra The Bands avskjedskonsert The Last Waltz. Her finner du også West Side Story, et høydepunkt i musikalhistorien, både musikalsk og filmatisk, den snertne romantiske thrillerkomedien Charade med glitrende stjerner som Hepburn og Grant og masse spenning, vidd og stil. Og så avsluttes vi februar med Once Upon a Time in America, laget av italieneren og eventyrfortelleren Sergio Leone, eventyret om en svunnen drøm om Amerika – lystige gutter og blodig vold.

I tillegg til dette heftige amerikanske femspannet finner du bare en enslig helt europeisk stemme denne gangen, Eric Rohmer, med en film så lite amerikansk som en kan tenke seg - fransk, intellektuell, full av hverdagsfølelser. Med en regissør som nettopp innefor dette formatet klarer å uttrykke et menneskesyn med særegen stemme. Og likevel: Scorsese har alltid beundret de franske nybølgemestrene og ser vi nøye etter har kanskje katolikkene Martin Scorsese og Eric Rohmer mer til felles enn man skulle tro ved første gangs opplevelse av Taxi Driver og Pauline på standen.

Film er best på stort lerret på cinematekene, ikke bare digitalt naturligvis. De fleste cinematekene vil fortsette å kjøre 35 mm film og har et stort og variert program gjennom uka. Sjekk hjemmesidene jevnlig så du ikke går glipp av store filmopplevelser.