Her er programmet til Tromsø Silent Film Days!

Den 19. utgaven av Tromsø Silent Film Days inviterer publikum inn i stumfilmens gripende og visuelle univers – denne gangen med et sterkt samisk perspektiv, eksperimentell horror, storslåtte kjærlighetsdramaer og intense musikalske opplevelser.
Fra 23. til 26. april fylles Verdensteatret med nykomponert musikk, ikoniske filmklassikere og noen av landet mest spennende musikere.
Oppgjør med Hamsun og samisk diskriminering
Festivalen har allerede sluppet to sterke samiske verk, deriblant årets åpningsforestilling MARKENS GRØDE / Live: Nordic Silent Film Orchestra, og BY SLEDGE AND REINDEER IN INKA LÄNTA'S WINTERLAND / Live: Barets Band. Sistnevnte fikk sin premiere til fullsatt sal og stående applaus under TIFF i januar. Begge forestillingene utforsker hvordan samisk musikk kan endre fortellingen og skildringen av samisk kultur i filmene.

By Sledge and Reindeer in Inka Länta's Winterland under TIFF 2025. Foto: Mats Gangvik
Vi er glade for å ha et sterkt samisk fokus på årets utgave. Gjennom å invitere samiske musikere til å tolke filmene på nytt, tar vi et oppgjør med fortida og gjenforteller historiene med et annet perspektiv, – festivalsjef Lisa Hoen
Film møter folketoner, elektronika – og galskap
Blant årets høydepunkter er Carl Th. Dreyers legendariske The Passion of Joan of Arc (1928), hvor THE GLORIA – et kunstnerisk musikkprosjekt ledet av Macfra – leverer et intenst lydlandskap i møte med Falconettis ikoniske rolletolkning. Konserten er et samarbeid med Insomnia Festival.

Stillbilde fra The Passion of Arc.
Musikken føles både industriell og samtidig taktil – Macfra gir virkelig alt på scenen. Dette, i kombinasjon med en av verdens mest stilistiske filmer og en sterk kvinneskildring, kommer garantert til å gjøre inntrykk – Lisa Hoen
Den japanske klassikeren A Page of Madness (1926) byr på psykologisk eksperimentell filmkunst, tolket live av et ensemble ledet av Kjetil Schjander Luhr, sammen med Wei Ting Tseng, Øystein H. Bang og Liv Lande.

Stillbilde fra A Page of Madness
Jeg gleder meg helt vilt til å se denne filmen med live musikk i kinosalen. Den er mystisk, surrealistisk og får ekstra kraft med eksotiske instrumenter som koto og heftige japanske trommer – John-Kristian Dalseth, programsjef ved Cinemateket.
Fransk film noir, Chaplin og nasjonalromantikk
Det blir også mørk og rørende film noir med den franske filmen Dans la Nuit (1929), med live musikk av Cleaning Women Duo – kjent for sine instrumenter laget av vaskemaskiner og klesstativ. Filmen, om kjærlighet, ulykke og masker, er regissert av Charles Vanel som også spiller hovedrollene.

Cleaning Women Duo under en tidligere fremførelse av Dans La Nuit.
For de som vil se Chaplin på sitt beste, vises The Circus (1928) – en av hans mest hyllede komedier – med levende pianomusikk fra Kjetil Schjander Luhr, i samarbeid med Tromsø Barnefilmklubb. Her er både barn og voksne velkommen.

THE CIRCUS / Live: Kjetil Schjander Luhr
Den norske klassikeren Fante-Anne (1920) får ny musikalsk drakt av Dina Konradsen og Jo Einar Tobias Sterten Jansen, med et spennende møte mellom folkemusikk og elektronika. Publikum som vil ta dansen videre, kan bli med på klubbkvelden Folkemølje i Verdensteatrets kafé – med Konradsen, Jansen og Charlotte Bendiks bak miksebordet etter forestillingen.
Storslått avslutning med en legende
Årets festival avsluttes med den ikoniske klassikeren The Phantom of the Opera (1925) – med Pulgasari Trio fra Tromsø på scenen.

Under Silent Film Days vil en trio fra bandet bestående av Lars Birgitsønn Vik, Jakob Haugstad Struve og Mads Ystmrak fremføre musikk til klassikeren The Phantom of The Opera. Foto: Jamie Michael Bivard.
Når man snakker om ikonisk stumfilm, kommer man ikke utenom The Phantom of the Opera. Filmen har 100-årsjubileum i år og det blir utrolig spennende å se hva trioen fra Pulgasari gjør med musikken. De er et av de mest spennende bandene i Tromsø akkurat nå – John-Kristian Dalseth
Et festivalprogram med kraft og kontraster
Årets program spenner fra nasjonalromantiske fjellandskap til mørke maskeradeball, fra eksperimentell galskap til poetiske joiker. Vi tror publikum vil få både sterke filmopplevelser og nye måter å se og høre stumfilm på – Lisa Hoen
