Høsten er her og i kinomørket på Cinemateket venter mange godbiter i måneden som kommer!

I starten av måneden har vi siste innspurt av vårt samleprogram Sommerens beste filmer, hvor vi gir deg sjansen til å se noen av sesongens beste filmer om du gikk glipp av de i sommermånedene. Blant titlene du fortsatt har mulighet til å se hos oss finner du The Bikeriders, Longlegs og Late Night with the Devil.

Danny Boyle under innspillingen av Trainspotting i 1995.
Danny Boyle under innspillingen av Trainspotting i 1995.

Danny Boyle

Danny Boyle er en av Storbritannias mest anerkjente og fremtredende filmskapere de siste tre tiårene. Hans eklektiske filmografi viser en alltid ambisiøs og dreven regissør som har taklet flere forskjellige sjangere. Som filmskaper har Boyle en imponerende evne til å kombinere engasjerende fortellinger og god dialog med skarpe visuelle uttrykk og kreative effekter. I anledning 30-årsjubileet til hans debutfilm Shallow Grave (hovedbilde) byr vi på denne og tre andre av hans aller beste filmer i et eget temaprogram i september.

Hans første film er en bekmørk thriller om tre venner i Edinburgh som får testet sine moralske grenser og egne vennskap da de finner sin nye romkamerat død, med en koffert full av penger. Filmen slo ned som et brak ved filmfestivalen i Cannes i 1994 og gikk også hen og vant en BAFTA for beste britiske film det året. Boyle ble umiddelbart sett på som et av øyrikes mest spennende filmskapere og den statusen ble sementert da hans neste film Trainspotting ankom og ble et kulturelt fenomen i 1996. En rå og brutal skildring av heroinavhengighet som samtidig var full av humor, minneverdige karakterer og et uforglemmelig soundtrack. Filmen ble i vår nyrestaurert i en flott 4K utgave som gjør at den aldri har sett eller hørtes bedre ut!

Sunshine er Boyles mektige sci-fi thriller fra 2007 om en gruppe astronauter på et risikofylt oppdrag for å gjenantenne solen med en atombombe. Filmen er skrevet av Alex Garland, som også sto bak henholdsvis bok og manus på Boyles forrige filmer The Beach og 28 Days Later, og har et fantastisk ensemble foran kamera, ledet Cillian Murphy, den nå ferske Oscarvinneren for Oppenheimer. Boyle fulgte opp denne året etter med sin største kommersielle suksess så langt, Slumdog Millionaire. Basert på boken av Vikas Swarup forteller den historien om en ung mann i Mumbai som overrasker en hel verden med å gå til topps i TV-konkurranseprogrammet Vil du bli millionær? Da skaperne bak programmet mistenker at han jukser må han fortelle historien om sitt liv, som ga han alle de riktige svarene. Filmen ble en global publikumsfavoritt og vant hele åtte Oscars, inkludert for beste film og beste regi til Boyle. Både Sunshine og Slumdog Millionaire vises på flott 35mm fra Nasjonalbibliotekets arkiv.

Twice Colonized

I samarbeid med Polarmuseet inviterer vi til en ny utgave av polar vin og viten torsdag 12. september. Twice Colonized er en dokumentar og skildrer den anerkjente advokat og inuk Aaju Peters kolonialistiske erfaringer med de konsekvenser det har for eget liv og for samfunnet. Hun ble sendt som liten jente fra Kalaallit Nunaat (Grønland) til Danmark og mistet både språk og tilhørighet til egen kultur. I voksen alder erfarer hun undertrykkelsen av inuitt i Canada, og har siden viet sitt liv til arbeidet med inuitt og andre urfolks rettigheter, og til å vise de kolonialistiske strukturene som fortsatt finnes og stadig skyggelegger urfolks liv. Twice Colonized er debutfilmen til regissør Lin Alluna, som etter premieren ved Sundance i USA har vært vist på flere store festivaler inkludert Hot Docs og CPH:DOX. Den vant også Grand Prix prisen ved Oslo: Pix. Miyuki Daorana vil holde en innledning før filmen. Daorana er masterstudent i Indigenous Studies ved UiT, og selv fra Kalaallit Nunaat. Hun vil innlede til filmen sammen med Anna Jensine Arntzen som er stipendiat ved UiT, der doktorgraden omhandler effektene av nordisk kolonialisme i nåtidens planlegging og utvikling av Nuuk. Hun tilhører forskningsprosjektet UrbTrans.

Mina og røverne

Denne måneden er det premiere på en sterk og tankevekkende ny norsk dokumentarfilm. Mina Hadjian er selv kjent fra radioprogrammet «Mina» som gikk på NRK P3. «Mina» var en av NRKs mest suksessrike satsinger mot en målgruppe utenfor veletablerte sosiale lag før hun fikk sparken. Mina tror på to ting: ordenes kraft og retten til å få en ny sjanse i livet. Dette har ført henne til å lage det banebrytende fengselsbaserte radioprogrammet: RøverRadioen. I Mina og røverne møter vi en tidligere radiostjerne fra P3, en transperson fra Spania, en konvertert muslim fra Kristiansand, og en samisk eks-torpedo som har valgt å bli krimfri. Mina Hadjian står bak Røverradion, som gir straffedømte en stemme. Å lage radiosendinger med røvere kan være krevende, men en helt annen utfordring er å hjelpe dem med å bygge opp et bedre liv etter løslatelsen. Vi blir invitert inn i livene til både røverne og Mina selv, og får et usminket innblikk i fengselets realiteter. Mina og røverne er en sterk og kritikerrost ny film, som har vært vist på flere store filmfestivaler i år, inkludert CPH:DOX, Dok Fest München og Oslo Pix. Du kan se den hos oss fra 11. september.

Månedens klassikere

Sammen med de andre Cinematekene i Norge byr vi hver måned på et utvalg klassiske filmer, ofte nyrestaurerte for kino! Days of Heaven er Terrence Malicks smellvakre mesterverk fra 1978. Handlingen utspiller seg i 1915. Løsarbeideren Bill tvinges til å forlate Chicago når han i et raseriutbrudd tar livet av formannen på stålverket hvor han jobber. Han tar med seg kjæresten Abby og lillesøsteren Louise og slenger seg på et tog med kurs mot Texas’ langstrakte sletter, blant horder av arbeidsløse immigranter. De kommer til en velstående kornbonde som gir dem arbeid under innhøstingen. Malick, regissøren av andre klassikere som Badlands, The Thin Red Line og Tree of Life, forteller denne relativt enkle historien med sylskarp presisjon og uten snev av sentimentalitet. Filmen har en sterk mytisk klangbunn og et sjeldent tidløst preg som løfter den opp fra det realistiske utgangspunktet. Fantastisk filmfoto, det samme er lydsporet, hvor den jevne støyen fra skurtreskerne, summingen fra innsekter og vinden som hvisker i kornstråene kombineres med Ennio Morricones diskrét suggererende musikk.

Før The Dark Knight-trilogien, Interstellar og Inception lagde Christopher Nolan Following i 1998. En ung aspirerende forfatter forfølger fremmede mennesker for å hente inspirasjon til sin første roman. Når han møter en velkledd mann i mørk dress tar inspirasjonen en ny retning, og sammen gjør de to mennene en rekke innbrudd. Nolans debutfilm er en noirduftende mysteriethriller, skutt på 16mm, og den la grunnen for mye av det vi etter hvert har sett som kjennetegnene til den nå ferske Oscarvinnende regissøren av Oppenheimer.

Picnic at Hanging Rock fra 1975 er en usedvanlig vakker og dypt forstyrrende film fra Peter Weir, regissøren av bla. Dead Poets Society og Witness. Det er valentindagen år 1900 og en gruppe elever og lærere ved en kostskole med streng viktoriansk moral gjør seg klar til en utflukt til Hanging Rock, en fjellformasjon i Victoria med stor religiøs og symbolsk verdi for aboriginerne. Før dagen er omme har tre elever og en skolelærer forsvunnet. Hva har skjedd? Picnic at Hanging Rock er en film som forteller at det finnes en verden utenfor vårt lille rasjonelle univers, der drifter og instinkter råder grunnen. Filmen er en favoritt hos flere filmkritikere og regissører og Sofia Coppolas debutfilm The Virgin Suicides er tydelig inspirert av den drømmende, pastellfargede og uhyggelige atmosfæren, jentene i lange hvite kjoler, og underliggende temaer som seksualitet og dødsdrift.

I tillegg til cinematekenes fellestitler byr vi også på tre andre godbiter fra arkivet. A.I. Artificial Intelligence fra 2001 er Steven Spielbergs mektige fremtidsfabel, som er en ferdigstilling av en idé hans nære venn og kollega Stanley Kubrick hadde. Filmen er basert på novellen Supertoys Last All Summer Long av Brian Aldiss og var lenge et prosjekt Kubrick ønsket å produsere. Etter Kubricks død i 1999 overtok hans gode venn Steven Spielberg stafettpinnen og skrev selv manus til filmen. Resultatet er en vakker, dog svært mørk historie om familie, kjærlighet og identitet - hos både mennesker og maskiner. Noe helt annet er School of Rock fra 2003, Richard Linklaters herlige komedie med Jack Black i sitt livs rolle - som virker særdeles lik hans egen personlighet - som en avdanket, men håpløst ambisiøs rockemusiker som i påvente av sitt store gjennombrudd påtar seg en jobb som vikarlærer på en barneskole, hvor han overraskende nok finner sine nye bandkolleger! En annen klassiker er Heaven & Earth, som er tredje del av Oliver Stones Vietnam-trilogi etter Platoon og Born on the Fourth of July. Filmen er et sterkt, provoserende og bevegende drama om en ung jente på den vietnamesiske landsbygda som får livet dramatisk forandret da krigen kommer. Filmen er en del av vårt programkonsept Maskinistens utvalgte, hvor en av våre dyktige kinomaskinister velger en film fra Nasjonalbibliotekets rikholdige arkiv og denne måneden er det Lieu Nguyen som står for valget av Heaven & Earth.

White Plastic Sky

I samarbeid med forskningsprosjektet CRAFT og nettverket ENCODE ved Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet inviterer vi til en spesialvisning av festivalfavoritten White Plastic Sky er en dystopisk fortelling med en krystallklar fremtidsvisjon av en økologisk katastrofe. Vi beveger oss 100 år frem i tid, og alt liv på jorden er dødt. Budapests befolkning lever under en kuppel og får bo der frem til de fyller 50 år. Da er de nødt til å ofre kroppen til «plantasjen», der de langsomt blir til trær. Alle kjenner sin skjebne, og vet hvor maten kommer fra. Nora har lidd et stort tap og bestemmer seg for å bli et tre selv om hun bare er 32 år gammel. Ektemannen Stefan vil gjøre alt han kan for å redde henne. Her flettes sci-fi, post-humanisme og kjærlighet sammen. Animasjonsfilmen bruker en kombinasjon av CGI og rotoscoping, der man skaper animerte sekvenser ved å tegne over filmopptak bilde for bilde. Denne blandingen skaper en litt skjev verden som er en passende bakgrunn for de etiske og psykologiske temaene som utspiller seg, og filmen fungerer som en postapokalyptisk advarsel som kommer til live gjennom de visuelle effektene. Her får du servert både visuelt snop og intellektuell substans! Krisztina Jonas vil holde en innledning før filmen 10. September.

Onsdagsfilmen

Har du fått med deg nyheten om Onsdagsfilmen på Verdensteatret - et nytt og gratis filmtilbud på Cinemateket for barn og unge mellom 9-13 år? På Onsdagsfilmen kan barn og unge selv forme sin egen kino-opplevelse. Onsdagsfilmene passer perfekt for alle de som ønsker å finne på noe i løpet av en tidlig ettermiddag når skolen er tidlig ferdig på onsdager. I tillegg til filmvisninger vil du kunne være med på forskjellige aktiviteter, workshops og samtaler om eller koblet til film! Visningene har alltid gratis inngang. Dette er muligheten til å oppleve et variert og mangfoldig tilbud av kvalitetsfilm, og vi ønsker alle hjertelig velkommen til kinovisning og moro på Verdensteatret. Så hvis du kjenner noen mellom 9-13 år, spre ordet og be de ta med seg en venn eller to eller tre og tilbring et par timer i kinosalen på Verdensteatret Cinematek. I september byr vi på to skikkelige klassikere, Harry Potter og de vises stein onsdag 11. september og Mean Girls onsdag 25. september.

Psst! I tillegg til Onsdagsfilmen arrangerer vi også Barnas Cinematek på utvalgte lørdager gjennom året, hvor vi viser både nye og gamle klassikere for hele familien!

Du finner hele månedens program i kalenderen! Velkommen på Cinemateket i september!