Månedens program byr på premierer, klassikere, regissørbesøk, festivaltitler og et retrospektiv på Spanias fremste filmskaper!

Oktober ligger an til å bli en særdeles spennende og innholdsrik måned på Cinemateket og vi har sekken full av filmatiske godbiter til kinopublikummet.

Retrospektiv: Pedro Almodóvar

Pedro Almodóvar er en av Spanias mest anerkjente og prisvinnende filmskapere. Han har vunnet både Oscar, BAFTA og Emmy-priser og vært hyllet på flere av verdens største filmfestivaler, med flere priser fra blant annet filmfestivalene i Venezia og Cannes. Han har vært en aktiv regissør i snart et halvt århundre og selv om han nylig fylte 73 år viser han ingen tegn til å gi seg. Hans foreløpig siste film Parallelle mødre var en av vårens best besøkte filmer på Verdensteatret. I oktober hyller vi mesterregissøren med et retrospektiv på fire filmer som strekker seg over hele hans fantastiske karriere.

Pepi, Luci, Bom og de andre var Almódovars første kommersielt distribuerte film i Spania. Filmen fra 1980 ble laget med nesten bare debutanter i de ulike rollene og funksjonene, og de til tider kaotiske opptakene varte i nesten halvannet år. Den er uten tvil Almodóvars minst teknisk avanserte film, men viser frem trekkene som kom til å følge ham gjennom hele karrieren og de kvinnelige figurene som her presenteres for første gang, er alle forgjengere til karakterer som videreutvikles i Almodóvars senere filmer.

Kvinner på randen av nervøst sammenbrudd (bildet) fra 1988 er på mange måter Almódovars mest lekne film, om en fortvilet skuespillerinne som møter på et utvalg av eksentriske karakterer i jakten på sin tidligere elsker. Carmen Maura er fantastisk i hovedrollen og vant prisen for beste skuespiller ved filmfestivalen i Venezia. Denne vågale komedien som er pakket full av sprø innfall gikk senere hen og vant publikumsprisen ved filmfestivalen i Toronto og ble også Oscarnominert for beste utenlandske film.

Live Flesh fra 1997 er muligens den av Almódovars filmer det er mest delte meninger om. Victor og Elena her et kort og intenst forhold, før Victor havner i fengsel etter en skyteepisode som gjør politimannen David lam fra livet og ned. Da Victor flere år senere slipper ut av fengsel er Elena og David gift og deres veier er dømt til å møtes igjen. Et voldelig og dramatisk drama om lidenskap og kjærlighet, som er grov i språket og røff i kantene. Filmen er også markant fordi den markerer Penélope Cruz’ første rolle i en Almódovar-film, da hun senere skulle gå hen og bli hans største muse.

Cruz spiller hovedrollen i Brutte omfavnelser, som trygt kan omtales som “klassisk Almódovar”. Et fargerikt og følsomt drama om fortidens besettelser og forelskelser, hvor en eldre blind filmskaper reflekterer over sin tidligere karriere og sitt mest lidenskapelige forhold. Filmen konkurrerte om Gullpalmen i Cannes i 2009 og ble også BAFTA nominert for årets beste utenlandske film.

Mirage – The Art of the Real

Mirage er Oslos nye filmfestival dedikert til kunst fra virkeligheten; “the art of the real”. Festivalen arrangeres fra 12.-16. oktober der det beste av internasjonal kvalitetsfilm, fotografi og litteratur møtes. Håndplukkede filmperler fra de største filmfestivalene verden over, unike kulturelle opplevelser og intime møter med internasjonale filmskapere og kunstnere. Mirage har flere av de heteste titlene fra filmfestivalene i Cannes, Berlin og Venezia på programmet, og i programkomiteen sitter blant andre Egil Håskjold Larsen som sto bak Hvor man vender tilbake, åpningsfilmen på TIFF i 2019.

Verdensteatret gleder seg til å vise fire av filmene fra årets program samme uka som festivalen pågår i Oslo: Dogwatch (bildet) Rojek, Museum of the Revolution og Faya Dayi.

Musikk på kino: Anonymous Club

Courtney Barnett er en singer-songwriter fra Australia. Hun har vunnet flere priser, samarbeidet med andre anerkjente musikere som Kurt Vile og gitt ut tre album. Hennes foreløpig siste plate Things Take Time, Take Time kom i 2021. Med enestående og ubegrenset tilgang til både Barnetts privatliv og musikk er Anonymous Club en innovativ og stilsikker dokumentarfilm, skutt på 16mm film, om en introvert musiker og anti-influenser som på toppen av sin karriere er forberedt på å snu ryggen til det hele.

Regissør Danny Cohen, som har jobbet med Barnett i årevis, dokumenterer en unik musiker som finner styrke i å dele sine sårbarheter og som sakte, men sikkert aksepterer kameraene som en del av sitt liv. Denne fantastiske filmen følger Barnetts søken etter mening og lykke og viser en artist som ønsker å omfavne sin plass i verden. Edvard Wølner Bjørnson, teknisk leder ved Verdensteatret vil holde en innledning før filmen torsdag 20. oktober.

Katja Dreams of Waking Up

Katja er en 27-åring som bor i Berlin og drømmer hver natt om sin egen død, og hennes våkne tilstand er en konstant strøm av arbeid, digitale distraksjoner og en paranoia om fremtiden, hennes indre liv beveger seg i en hastighet som virker uholdbar. Mens hun er på ferie i Nord-Norge får hun et ekstremt møte med rå natur og får et nytt perspektiv på seg selv – hun returnerer til Berlin med intensjoner om å forandre livet sitt. Men demonen inni henne er vanskelig å riste av seg.

Katja Dreams of Waking Up er spillefilmdebuten til regissør Truls Krane Meby fra Lofoten. Han er en selvlært filmskaper med base i Berlin som tidligere har laget flere prisvinnende kortfilmer. Flere av disse har vært vist i Film fra Nord programmet på Tromsø internasjonale filmfestival. Katja Dreams of Waking Up lanseres uavhengig på norske kinoer denne høsten og du kan se den på Verdensteatret denne måneden. På visningen lørdag 22. oktober vil regissør Truls Krane Meby være til stede og presentere filmen.

Verdensteatret er ett av syv cinemateker i Norge og hver måned samarbeider alle om et felles program med en ukentlig film. Dette kan være alt fra klassikere, til nye filmer som står utenfor vanlig kinodistribusjon i Norge. I oktober er det førstnevnte som er tilfelle. Pepi, Luci, Bom og de andre er allerede nevnt som en del av vårt retrospektiv på Pedro Almodóvar, denne inngår også i cinematekenes fellesprogram. I tillegg viser vi denne måneden Samlerne og jeg av Agnés Varda, sci-fi klassikeren Forbidden Planet fra 1956 og den freidige komedien Daisies fra Tsjekkia anno 1966.

Vi gleder oss også til slutten av måneden da vi tradisjon tro får besøk av NUFF (Nordisk Ungdoms Filmfestival), som viser fantastiske kortfilmer fra hele verden, laget av unge filmskapere. Årets festivalprogram er både variert og omfattende og du kan lese det komplette oppsettet på festivalens egen hjemmeside.

Helt til slutt må vi jo ikke glemme at oktober avsluttes med Halloween, og vi vil gjerne by på litt kalde gufs og skummel stemning også i kinosalen. I år gjør vi det med Kevin Smiths meget omtalte Tusk fra 2014, en annerledes sjangerfilm som både er morsom, dramatisk og ikke minst særdeles ubehagelig - en film som egentlig er så vanskelig å beskrive med ord at den simpelthen må sees. Vi anbefaler dog, den er ikke for de sarte sjeler.

Alt dette og mer til kan du se på Cinemateket i oktober. Vi håper vårt komplette program inneholder masse DU vil se - og at vi møtes i kinosalen! Velkommen skal du være!

Billetter til samtlige forestillinger finner du her!