Den italienske regissøren og manusforfatteren Federico Fellini (1920-1993) lagde filmer der drømmer, fantasi og virkelighet var knyttet sammen – ofte inspirert av sitt eget liv. Fellini ble en av tidenes mest innflytelsesrike filmskapere, for regissører som eksempelvis David Lynch og Martin Scorsese. I 2020 er det 100 år siden Fellini ble født, og i mars byr vi på en rekke av hans mest essensielle verker. Filmene strekker seg fra hans tidlige periode, med LA STRADA og DAGDRIVERNE, til ikoniske LA DOLCE VITA og 8 1/2, og videre inn i hans siste, mest ekspressive periode med JULIETTA OG ÅNDENE, SATYRICON og ROMA (Amarcord vil bli vist senere i år).

More than 100 000 people have seen PARASITE in Norwegian theatres. This entertaining and highly unpredictable film is now returning to theatres for a special presentation of the film in black & white - approved by director Bong Joon-ho, who says:

"I'm extremely happy to present PARASITE in black & white on the big screen. It's fascinating to see how it changes the experience. I've seen the black & white version myself twice and it almost made the film feel like a fable from a different time. Some elements seem sharper and the contrast is more clear, making the characters stand out even more. I hope the audience can compare their experiences of seeing the film in both color and black & white."

The film is screened with English subtitles.

OM DET UENDELIGE er en film om mennesker som strever med livets store spørsmål. Vi møter en prest som har mistet troen på Gud, foreldre som har mistet et barn, en mann som har fått beina sprengt bort av en mine, en ung mann som venter på kjærligheten, en person som har gått feil – og Hitler. Og siden det er en Roy Andersson-film vi har med å gjøre, formidles det hele via en serie stramt komponerte maleriske tablåer med nærmest spøkelsesaktig utseende figurer, som er fulle av finurlige bakgrunnsdetaljer som belønner publikums årvåkne blikk.

For til syvende og sist er alt man trenger å vite om denne filmen at den er regissert av Sveriges store mester. Siden SANGER FRA ANDRE ETASJE har Andersson utgjort en egen sjanger, og gjennom filmene DU LEVANDE og EN DUE SATT PÅ EN GREN OG FUNDERTE OVER TILVÆRELSEN har han finslipt et filmatisk uttrykk som ikke ligner noe annet. En Roy Andersson-film er en kontemplativ, morsom, forførende og tankevekkende kunstopplevelse, og den kompakte og filosofiske OM DET UENDELIGE er intet unntak.

Andersson vant prisen for beste regissør ved fjorårets filmfestival i Venezia, hvor filmen også var nominert til festivalens hovedpris Gulløven for beste film.