Månedens program byr på premierer, klassikere på 35mm, TIFF-favoritt samt et retrospektiv på Takeshi Kitano - og mye mer!

I tillegg til alt dette avsluttes måneden med et smell da den 16. utgaven av våre tradisjonelle Stumfilmdager går av stabelen. April starter dog med en premiere på en rykende fersk film.

Premiere: Snøleoparden

Fredag 1. april er det norsk premiere på SNØLEOPARDEN, en vakker og ettertenksom dokumentarfilm, med nydelig musikk av Warren Ellis og Nick Cave.

I hjertet av det Tibetanske høylandet finner vi fotografen Vincent Munier som sammen med forfatteren Sylvain Tesson beveger seg gjennom gåtefulle og utilgjengelige daler der sjeldne og uoppdagede villdyr bor. Målet med reisen er å finne den mystiske og vakre snøleoparden. Han viser hvordan han går fram for å få tak i de mest utrolige bilder av helt unike dyr. Vincent deler sine teknikker for hvordan han kan spore de i dagesvis, og vente tålmodig i en blindsone for å få fanget de på film. Gjennom reisen over de Tibetanske fjelltoppene blant usynlige skapninger, får vi bli med i deres samtaler om vår plass blant jordens skapninger og verdens naturskjønnhet. Filmen hadde premiere på filmfestivalen i Cannes i fjor og har siden vært vist på flere store filmfestivaler verden over. Den har blant annet vunnet Frankrikes største filmpris, en César Award for beste dokumentarfilm og publikumsprisen ved filmfestivalen i Santa Fe.

The Souvenir Part I & II

Britiske Joanna Hoggs THE SOUVENIR vakte stor oppsikt da den kom i 2019 og var en av årets mest kritikerroste filmer. Filmen følger historien om Julie og Anthony: en historie om overgrep, makt og manipulasjon. Julie sliter med å forstå hvordan hun ble trukket inn i et giftig forhold, og må konfrontere partnerens rusavhengighet. Filmen er den selvbiografiske historien til regissør Joanna Hogg. I fjor ble THE SOUVENIR PART II (bildet) lansert, som tar for seg Julies personlige kamp for å overvinne det destruktive fra fortiden og å rendyrke sitt talent. Filmen undersøker grensen mellom kunst og minne, og legger vekt på det som ikke blir sett: dialoger som foregår utenfor bilderammen, tomme rom og lange stillheter. Dette er en film om å skape seg selv, og en selvbiografisk reise for regissøren ulikt noe man har sett tidligere. Cinemateket gir deg muligheten til å se begge filmene hos oss denne måneden og søndag 24. april har man også mulighet til å se begge filmene samme kveld, som gir en sterk og mektig opplevelse i kinosalen, slik kun de beste filmene kan gjøre.

Takeshi Kitano 75 år

Den japanske regissøren, manusforfatteren og skuespilleren Takeshi Kitano fylte 75 år tidligere i vår. Vi hyller den legendariske filmskaperen med et lite retrospektiv på tre av hans beste filmer denne måneden. I det beinharde krimdramaet HANA-BI (bildet) spiller Kitano den røffe og kompromissløse politimannen Nishi, som etter å ha forlatt politistyrken i unåde sliter med å holde motet oppe. Hans tvilsomme avgjørelser vikler han etter hvert inn i et komplisert drama av følelser, svik og vold. Hana-bi, som også er kjent under den amerikanske tittelen Fireworks vant Gulløven ved filmfestivalen i Venezia i 1997 og mottok en unison hyllest fra filmpressen verden over.

Hans neste film KIKUJIROS SOMMER fra 1999 kunne ikke vært mer annerledes. Et varmt og humoristisk drama om en ung naiv gutt som på søken etter sin tapte mor møter en uventende følgesvenn i en merkverdig mann, med sans for eventyr. Filmen var nominert til Gullpalmen ved filmfestivalen i Cannes og står fortsatt som en av Kitanos mest personlige og ektefølte filmer. I ZATÔICHI fra 2003 spiller Kitano en lutrygget og blind mann som livnærer seg som massør. Han kan virke mild og ubetydelig, men å vise han forakt er farlig. Den harmløse massøren er også samuraien Zatôichi, landets beste sverdsvinger, og når en liten landsby herjes av rivaliserende gjenger og mektige samuraier må han igjen børste støv av sverdet for å oppnå rettferdighet og fred. Filmen ble en internasjonal hit og vant publikumsprisen på filmfestivalene i Toronto og Venezia, sistnevnte belønnet også Kitano med prisen for beste regissør. Quentin Tarantino har selv uttalt at Zatôichi er en av hans personlige favorittfilmer, og kjenner man Tarantinos filmer er det er lett å skjønne hvorfor. Gå ikke glipp av disse tre japanske filmperlene hos oss i april, og best av alt – alle vises fra lekkert 35mm format.

Kritikerroste perler

April-programmet har også flere filmer som har vært høyt oppe på listene hos mange anmeldere det siste året. PIG er et stillferdig og mektig drama med Oscarvinner Nicolas Cage i en av sine beste roller noensinne. JOHN AND THE HOLE (bildet) er et mørkt og forstyrrende drama som har gått sin seiersgang på filmfestivaler verden over og fortjener å nå et stort publikum. LILLE MAMMA er en ny perle fra regissøren av Portrett av en kvinne i flammer og Tomboy, som har vunnet flere priser det siste året inkludert prisen for beste film ved Stockholm Film Festival og publikumsprisen i San Sebastian. ZERO FUCKS GIVEN (hovedbilde) var en av de store publikumsfavorittene under årets TIFF. I filmen spiller Gullpalme-vinner Adèle Exarchopoulos (Blå er den varmeste fargen) en ung flyvertinne som prøver å navigere jobb med et turbulent og retningsløst privatliv, på reise gjennom Europa og på søken etter seg selv. Under Filosofisk filmklubb 21. april får man også en ny mulighet til å oppdage, eller gjenbesøke en av fjorårets absolutt beste filmer SOUND OF METAL med en fenomenal hovedrolle av Riz Ahmed.

Stumfilmdager

Velkommen til en ny utgave av Stumfilmdager 27. - 30. April! Her møter klassiske stumfilmer nyskrevet og levende musikk i en kinosal bygd for nettopp stumfilm - Verdensteatret. I år presenterer vi et spennende knippe filmer, med noen store navn på menyen, alle sammen akkompagnert av fantastiske musikere! Årets åpningsfilm er Hitchcocks thriller THE LODGER (bildet), som vises med live musikk av Wako, et av de kuleste nordiske jazzbandene for tiden. Kjetil Schjander Luhr tar med seg felespiller Michael Barett Donovan for å spille live til det dramatiske mesterverket av Charlie Chaplin, SMÅEN og den legendariske skrekkfilmen NOSFERATU følger med skrekkelig (men tidvis hyggelig) musikk komponert og fremført av hardtslående The Nosfera 4. Vi byr også på noen mindre kjente, men akk så fantastiske stumfilmer, som THE WOMEN OF RYAZAN, en spektakulær film som til tross for å være snart hundre år gammel gjenlyder samtidens #metoo problemstillinger. Denne blir akkompagnert av vårt Barentsband, som består av fire talentfulle musikere fra Norge og Russland, ledet av Herborg Rundberg. Stumfilmdagenes stamgjest og en av verdens ledende stumfilmpianister, britiske John Sweeney spiller til den sensuelle avantgarde-filmen EROTIKON av Gustav Machatý; og en av stumfilmæraens siste store produksjoner, THE WIND vises med live soundtrack av bandet Buster Sledge & Kjetil Schjander Luhr! Vi er også stolte over å presentere et helt nytt prosjekt hvor Nasra Omar i samarbeid med Rakel Nystabakk har komponert ny musikk til D.W. Griffiths mektige INTOLERANCE fra 1916. Les mer om årets Stumfilmdager og kjøp billetter på verdensteatret.no/stumfilmdager

Se hele vårt program på kalenderen og finn billetter til dine forestillinger. Velkommen på Cinemateket i april!