The Wind / Live: Buster Sledge og Kjetil Schjander Luhr

The Wind / Live: Buster Sledge og Kjetil Schjander Luhr

Regi:
Victor Sjöström
Lengde:
1t 12min
År:
1928
Medvirkende:
Lillian Gish, Lars Hanson, Montagu Love
Musikk:
Live: Buster Sledge og Kjetil Schjander Luhr
Land:
USA
Språk:
Stumfilm
Distribusjon:
Park Circus

Opplev Victor Sjöströms forblåste western - en av stumfilmtidens siste store psykologiske drama. Filmen var kommersielt sett en fiasko i Amerika da den ble lansert, men ble en hit blant kritikerne Europa.

The Wind er basert på Dorothy Scarboroughs roman om det harde livet på de amerikanske slettene. Vi følger en ung kvinne som må dra fra østkysten til det mer utemmede Texas, hvor hun må hanskes både med lystne menn og den konstante og nådeløse vinden. Den kalde mottakelsen hun får fra sin fetter på ranchen, samt den intense spenningen innad i familien gjør henne mer og mer ustabil.

Det er flere faktorer som setter The Wind i en særstilling i filmhistorien; det var den siste av Metro Golden Meyers storsatsinger på stumfilm med manus skrevet av anerkjente Frances Marion. Det var den siste stumfilmen av en av tidens store regissører, Victor Sjöström, og den siste stumfilmen for en av de største stjernene, Lillian Gish. Så filmen markerer på mange måter slutten på stumfilmens æra i Hollywood. Gish, som spiller heltinnen i The Wind, spiller også hovedrollen i D. W. Griffiths Intolerance, som du også kan se på Stumfilmdager.

Victor Sjöström er en av svensk films viktigste pionerer, og hans filmarbeid, både foran og bak kamera, har satt merker i filmhistorien, både i nordisk og internasjonal sammenheng. I forrige utgaver av Stumfilmdager har vi visst Terje Vigen (1917), som ble en gjennombruddsfilm for Sjöström, og Körkarlen (1921), en gripende film som regnes som kanskje det viktigste verket i den svenske film-gullalderen. I Sverige ble Sjöström også en ruvende skikkelse i lydfilmen, med blant annet hovedrollen i Ingmar Bergmans Jordbærstedet i 1957.

Da stumfilmmusiker Kjetil Schjander Luhr tilfeldigvis fikk høre bandet Buster Sledge på konsert første gang, kjente han ikke til gruppa fra før. Allerede før første sett var ferdig, visste han at han hadde lyst til å samarbeide med dem om å lage musikk til stumfilm. Han var heller ikke i tvil om hvilken film det skulle være snakk om: Victor Sjöströms storslåtte, dramatiske og underlige western-epos, The Wind fra 1928. Banjo, gitar og fele har en naturlig plass i Western-sjangeren, men i stumfilmsammenheng er instrumenteringen ikke fullt så vanlig å høre bluegrass-inspirert musikk. I samspill og kontrast med Kjetil Schjander Luhrs tangenter og lydeksperimenter ligger det an til at 2022-utgaven av The Wind vil bli en stumfilmopplevelse utenom det vanlige.

OM MUSIKERNE:

Kjetil Schjander Luhr er komponist, pianist og lyddesigner. I tillegg til arbeid for film, tv og teater har han vært fast stumfilmmusiker ved Cinemateket i Oslo siden 2001. Siden 2018 har han vært en sentral kunstnerisk bidragsyter under Cinemateket i Oslos egen stumfilmfestival, der han med sitt stumfilmensemble blant annet har skrevet og framført ny musikk til store klassikere som Sunrise, Metropolis og The Kid. Under Luhrs ledelse får filmene en musikalsk drakt som favner både 20-tallets musikalske klisjeer og inspirasjon, så vel som stilarter og teknikker fra nyere filmhistorie. I Luhrs filmmusikalske univers er det likevel alltid historiefortellingen og filmens egne premisser som har forrang — målet er et lydspor som får deg til å glemme at filmen er stum.


Bandet Buster Sledge har med fele, banjo, gitar og tre sangstemmer i sitt musikalske uttrykk som er sterkt forankra i akustiske musikktradisjoner fra USA. Banjospiller Mikael Jonassen fra Bodø, er den første i Norge som har tatt høyere utdanning på dette instrumentet. Jazzgitaristen Jakob Folke Ossum oppdaga lyden av akustisk plekterbruk gjennom Tony Rice og Bryan Sutton, og har i ettertid studert plater og videoer nøye for å lære seg teknikken. Felespiller Michael Barrett Donovan levde som musiker i New York City og tok en mastergrad i klassisk komposisjon samtidig som han turnerte med et Grateful Dead-hyllestband. De tre møttes i et kommentarfelt på et bluegrass-forum etter at Donovan hadde flytta til Norge i 2019.


BILLETTER/FESTIVALPASS TIL STUMFILMDAGER 2022

Enkeltforestillinger: kr. 270,- (ordinær) / kr. 190,- (student/honnør/medlem*)

Festivalpass: kr. 525,- (ordinær) / kr. 425,- (student/honnør/medlem*)

* Medlem på Verdensteatret Cinemateket eller filmklubb.

Kjøp ditt festivalpass her!

Ta med en venn!

Tidligere visninger:

  • fredag 29.04.22 Kl. 20:30