THE GODFATHER CODA: THE DEATH OF MICHAEL CORLEONE Se trailer

THE GODFATHER CODA: THE DEATH OF MICHAEL CORLEONE

Regi:
Francis Ford Coppola
Lengde:
2t 38m
År:
1990 / 2020
Manus:
Francis Ford Coppola & Mario Puzo
Medvirkende:
Al Pacino, Diane Keaton, Talia Shire, Andy Garcia, Eli Wallach, Joe Mantegna, George Hamilton
Land:
USA
Språk:
Engelsk / Italiensk (utekstet)
Aldersgrense:
15 år
Distribusjon:
Cinematekene
Tilhører tema:
Cinematekene i Norge

Siste akt før teppefall. En ny visjon fra regissør Francis Ford Coppolas, som konkluderer den legendariske filmserien.

Både fansen og filmselskapet hadde mast på Coppola i årevis om en fortsettelse på mafiasagaen, før han gikk i gang med det som skulle bli den avsluttende delen i beretningen om Corleone-familien. Michael Corleone er nå en gammel mann, trett av dage og mest opptatt av å gjøre forretningene mer lovlydige. Filmen begynner med at det arrangeres en stor fest for å hylle ham og hans innsats innen veldedighet. Det vanker til og med en pris fra paven. Corleone har da også håp om å inngå en forretningsavtale med Vatikanet, som har pengetrøbbel, og ikke minst å finne en arvtager til imperiet han har bygget opp.

Den tredje Gudfaren-filmen er alltid blitt regnet som den svakeste. 30 år etter premieren fikk Coppola anledning til å klippe den om, og skapte THE GODFATHER CODA: THE DEATH OF MICHAEL CORLEONE, en versjon han endelig er fornøyd med:

I had certain misgivings, as one always does, but one certainly was the title of the film. When we wrote it, Mario Puzo and I titled it The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone. In musical terms, a coda is like an epilogue, it’s a summing up, and that’s what weintended the movie to be: a coda, an epilogue and summing up of the two preceding films, almost an illumination of what those two filmsmeant. I’ve always regretted that the film couldn’t be called that, and this led me to re-approach the entire project, like pulling on athread poking out of a very complicated sweater that is annoying you, and ultimately finding yourself reweaving a new incarnation of it.
So here, as a result of the opportunity that Paramount Pictures has given me to achieve what Mario and I had intended, is Mario Puzo’s The Godfather, Coda: The Death of Michael Corleone, a film that has a different beginning, a different ending that makes the title all the moreclear (and ironic), many scenes repositioned throughout, and in a version that gives the picture, I think, a new life, and provides an entirelynew experience, which does in fact act as a coda to the first two films.
I feel comfortable in saying that I have new pride in this third film and its wonderful cast of actors, and am prouder than ever of The Godfather Trilogy.

NB! Filmen vises uten norske undertekster.

Tidligere visninger:

  • mandag 22.08.22 Kl. 18:00
  • torsdag 25.08.22 Kl. 17:30