SKREKKBLANDET FREDAG: TENEBRE

SKREKKBLANDET FREDAG: TENEBRE

Regi:
Dario Argento
Lengde:
1t 45m
År:
1982
Medvirkende:
Anthony Franciosa, John Saxon, Daria Nicolodi
Land:
Italia
Språk:
Italiensk (norsk tekst)
Aldersgrense:
18 år
Distribusjon:
Cinematekene
Tilhører tema:
Cinematekene i Norge

En reise i mørket.

Peter Neal, en amerikansk forfatter av grøssere, kommer til Roma for å promotere sin siste bok, Tenebrae. Nesten umiddelbart kommer han i berøring med en serie grusomme drap, hvor ofrene utelukkende er unge kvinner som er drept med øks eller kniv. Det besynderlige ved drapene er at alle ser ut til å være kopiert etter hendelser i Neals roman, og noen av ofrene har sider fra boken stappet inn i munnen. Både Neals agent og en lokal politimann råder ham til å forlate Roma, men blodbadet sprer seg raskt, og det å stikke av er ikke egentlig noen utvei. Peter Neal er ikke krimforfatter for ingenting, og han bestemmer seg raskt for å prøve å spore opp morderen selv, sammen med Gianni, en av assistentene til agenten hans. De vet ikke hva de har i vente.

«Tenebrae» betyr skygger eller mørke, og er også betegnelsen på en katolsk seremoni med røtter i middelalderen, som blir avholdt i nesten fullstendig mørke. Og man kan gjerne se Dario Argentos TENEBRE som en ritualistisk reise i mørket: «Tenebres mekanismer er som i en messe eller et eldgammelt rituale. Du ofrer deg selv, og dine mørke sider korsfestes ved seremoniens slutt», uttalte Argento selv til Starfix. Men det er et sjelelig mørke det refereres til her. På overflaten er TENEBRE en nesten hvit film, preget av et kaldt, klart lys, og av skingrende kontraster.

Det er et svært moderne Roma som danner kulissene for Argentos skrekkvisjon; hvitkalkede bygninger, moderne kontorkomplekser, kjøpesentre, flyplasser og tv-studioer. «TENEBRE utspiller seg ikke i nåtiden», sa Argento i sin tid til Cinefantastique. «Den foregår fire eller fem år inn i fremtiden.» Tenebre utspiller seg i en verden bebodd av langt færre mennesker. Noe har hendt, men ingen ser ut til å huske hva.

Fra Montages.no:

"I stedet for å fullføre sin planlagte heksetrilogi etter Suspiria og Inferno, vendte Argento blikket bakover i karrieren igjen, mot giallo-sjangeren. Valget var ikke motivert av manglende fantasi eller inspirasjon – tvert imot ønsket regissøren nå å rendyrke formen som først hadde satt ham på kartet. TENEBRE er en stilisert sjangerøvelse der det ikke spares på noe, der Argento uten forbehold serverer oss mye av det vi elsker ved ham som filmskaper. Flere av scenene er små kunstverk i seg selv, slik som den nesten påtrengende virtuose kamerakjøringen utenfor huset til et kommende offer, med tonene fra Simonetti, Pignatelli og Morante eggende på lydsporet. Eller en ekkel bikkjes følelsesløse jakt på en ung kvinne – en av de råeste og mest ubehagelige scenene Argento har laget.

I TENEBRE virker det i det hele tatt som om Argento for første gang vil gjøre oss bevisst vår egen, perverse kikkerlyst. Dermed problematiserer han også sine egne fetisjer og gjennomgående seksualisering av vold, og horror-forfatteren i filmen kan leses opp mot ham selv. Historien i TENEBRE var dessuten inspirert av en rekke ubehagelige oppringninger Argento hadde fått fra en fan, som antakeligvis har satt tankene i sving rundt hans egen innflytelse. Kombinasjonen av klokkeklar pure cinema og en uvanlig analytisk tilnærming til materialet, gjør Tenebre til en av Argentos beste og mest slitesterke filmer."

Tidligere visninger:

  • fredag 21.02.20 Kl. 20:00