MAQUIA: WHEN THE PROMISED FLOWER BLOOMS Se trailer

MAQUIA: WHEN THE PROMISED FLOWER BLOOMS

Regi:
Mari Okada
Lengde:
1t 55m
År:
2018
Originaltittel:
Sayonara no Asa ni Yakusoku no Hana o Kazarō
Land:
Japan
Språk:
Japansk (engelsk tekst)
Arrangert av:
Cinematekene i Norge
Tilhører tema:
Cinematekene i Norge

Maquia tilhører en rase alvelignende mennesker, iolph, som lever uvanlig lange liv, såpass lange at de har følt trangen til å isolere seg på en øy, langt borte fra resten av verden. Men så møter hun et menneskebarn.

Iolphene tilbringer livene sine i harmoni med naturen og vever tiden inn i lange, vakre og intrikate stoffer som er svært ettertraktet av kjennere. Allerede fra de er barn blir de advart mot å ha noe med andre å gjøre, særlig mot å føle noe for dem med et mye kortere livsløp. Menneskene på sin side misunner iolphenes nesten evige ungdom og frykter det som er annerledes, men etter lang tids isolasjon er iolphene blitt nærmest mytiske, glemt av de fleste. Men ikke alle.

I menneskenes verden er magiens tidsalder over, og kun svake spor står igjen fra en fortid hvor fantastiske vesener levde side om side med mennesket. Nå er industrien på fremmarsj, og med den forrykkes balansen både i naturen og i politikken.

KVINNENE I REGISTOLEN

I et land hvor det er svært langt mellom de kvinnelige regissørene, er det oppløftende å se med hvilken selvfølgelig autoritet de nå tar plass i regissørstolen og skaper strålende mesterverk, også innen anime. Ofte med en helt annen innfallsvinkel enn deres mannlige kollegaer, noe som blir svært tydelig i MAQUIA. Her møter vi en ung kvinnelig iolph på søken etter sin egen skjebne, hvor kjærligheten står sentralt, og særlig morsrollen blir problematisk når hun får ansvaret for et menneskebarn. I likhet med Naoko Yamada (A Silent Voice) bruker Okada genren til å ta opp problemstillinger som gir filmene en helt egen tyngde og emosjonell kraft.

Dette er Mari Okadas debut som regissør, men hun har allerede en lang karriere bak seg som manusforfatter innen anime. Selv om hun har beveget seg i alle retninger innen genren, er det kanskje oppvekstskildringene inspirert av hennes eget hjemsted i Chichibu som huskes best: Anohana: The Flower We Saw That Day (2011), Home Sweet Home (2013) og The Anthem of the Heart (2015).

Tidligere visninger:

  • mandag 11.02.19 Kl. 18:00
  • tirsdag 12.02.19 Kl. 18:00
  • mandag 18.02.19 Kl. 18:00