Intolerance / Live: Nasra Omar og Rakel Nystabakk

Intolerance / Live: Nasra Omar og Rakel Nystabakk

Regi:
D.W. Griffith
Lengde:
2t 43 min
År:
1916
Medvirkende:
Lillian Gish, Robert Harron, Mae Marsh
Musikk:
Live: Nasra Omar og Rakel Nystabakk
Land:
USA
Språk:
Stumfilm

Intoleranse er et av landemerkene i filmhistorien. D.W.Griffiths 3 timer lange stumfilm er en episk historie i 4 akter om intoleranse gjennom tidene. Gjennom å komponere og fremføre et nytt musikalsk verk til denne filmen ønsker Nasra Ali Omar å belyse noe av tendensene som danner argumentasjoner for intoleranse i dag.

Griffith regisserte Intolerance som en respons på kritikken av hans første film Birth of a Nation, den ble ansett for å være rasistisk og en glorifisering av Ku Klux Klan. Intolerance består av fire separate historier som ved hjelp av kryss- og parallellklipping belyser og forsterker hverandre. Scenene utspiller seg i Babylon i 539 f.Kr., i Judea omkring år 27, i Frankrike i 1572, og i USA i 1914. Hver av historiene i filmen er ment å vise hvordan hat, fordommer, undertrykkelse og intoleranse alltid stå i en evig konflikt til kjærlighet, samhold og godhet.

David Wark Griffith var en av de mest innflytelsesrike pionerene i filmens historie, og en av dem som bidro til å gjøre filmmediet til en selvstendig uttrykksform. Hans eksperimenter med form – bruk av nærbilder, bevegelig kamera, ekspressiv lyssetting, klippeteknikk og dramaturgiske grep – fikk enorm betydning for den nye kunstartens utvikling, og filmen påvirket en hel generasjon unge filmskapere, som Sergej Eisenstein, Vsevolod Pudovkin, Carl Th. Dreyer, John Ford og Erich von Stroheim, for å nevne noen.

Nasra Ali Omar forklarer om motivasjon til å lage ny musikk til Intolerance: “Som kunstner, kvinnelig utøver av afrikansk bakgrunn og medborger har jeg selv opplevelser av, og er opptatt av hva det vil kunne menes med det å høre til, hvem er de privilegerte og underrepresenterte. Jeg ønsket å utvikle et kunstnerisk prosjekt som tar for seg tematikker rundt rase, maktforhold og hat i samfunnet og det offentlige ordskiftet. Forståelsen rundt begrepet toleranse er i endring. Jeg spør meg om det kan være slik at samfunnet tolerer så lenge det ikke angår «oss», eller «jeg-et»? Hvem er den som tolererer og hvem er det som ikke tolererer? Kan det være slik at det er de privilegertes rolle til å tolerere? Eller er det de mindre privilegerte sine rett til å tolerere? Filmen er historisk, men også framoverskuende ved måten den iscenesetter de ulike tidsalders sine versjoner av intoleranse, hat og forutinntatthet. Jeg ville dra dette lenger og re-aktualisere filmen historiske rolle ved å sette ny musikk til den med bakgrunn i musikkhistoriske grep omkring samme problemstilling.”

OM MUSIKERNE

Nasra Ali Omar (født 1979, Mogadishu) er en sjangeroverskridende perkusjonist, utdannet ved musikkonservartoriet i Tromsø og Århus. I senere tid virket mye innen sjangrene elektronika/world med en trommestikk innen samtidsmusikk. Nasra har blant annet jobbet som session musiker med artister og bands som Bel Canto, Ost&Kjex og Sizzle,og har vært invitert som solist på scener sammen med blant andre Bugge Wesseltoft, Mari Boine, Cleaning Women (FIN), Vokal Nord og Sissle Ohthaka (JPN) for å nevne noen. Som frilans er Nasra for tiden fast band medlem i elektronikakonseptet UGRESS, fokuserer på egne solistisk utvikling og medvirker oftest i sammensatte ensembler med utgangspunkt i stumfilmer. For Stumfilmpublikum er Nasra er gjenganger med suksessfulle samproduksjoner som METROPOLIS, >span class="TextRun SCXW251196012 BCX8"> som begge har turnert Barents med utsolgte hus. Siste gang var Nasra på stumfilmdagene medvirket hun i Brudeferden i Hardanger.

Rakel Nystabakk (f. 1988) har en bred musikalsk og kunstnerisk bakgrunn. Hun har blant annet studert klassisk trompet og utøvende laptop, og har nå sitt hovedvirke som komponist og laptop-musiker. De siste årene har hun jobbet mest som komponist for scenekunst, i tillegg til å være utøvende improvisasjonsmusiker, og skrive konsertmusikk for ulike ensembler. Nystabakk henter mye av sitt soniske materiale fra field recordings og sampling av konkret lyd, og er ofte inspirert av folkemusikk og minimalisme. Hun bor til daglig i Sørfold kommune i Nordland, men er blant annet tilknyttet musikk- og scenekunstmiljøer i Oslo og Tromsø.

BILLETTER/FESTIVALPASS TIL STUMFILMDAGER 2022

Enkeltforestillinger: kr. 270,- (ordinær) / kr. 190,- (student/honnør/medlem*)

Festivalpass: kr. 525,- (ordinær) / kr. 425,- (student/honnør/medlem*)

* Medlem på Verdensteatret Cinemateket eller filmklubb.

Kjøp ditt festivalpass her!

Ta med en venn!

Tidligere visninger:

  • lørdag 30.04.22 Kl. 17:00