DE SYV SAMURAIER

DE SYV SAMURAIER

Regi:
Akira Kurosawa
Lengde:
3t 27m + pause
År:
1954
Originaltittel:
SHICHININ NO SAMURAI
Medvirkende:
Toshirô Mifune, Takashi Shimura, Keiko Tsushima, Yukiko Shimazaki, Kamatari Fujiwara
Land:
Japan
Språk:
Japansk (engelsk tekst)
Tilhører tema:
Tromsø Filmklubb

- This is the nature of war: By protecting others, you save yourselves. If you only think of yourself, you’ll only destroy yourself.

DE SYV SAMURAIER var Kurosawas definitive gjennombrudd som regissør. Allerede godt etablert i Japan slo han igjennom internasjonalt i 1950 med Rashomon, men med De syv samuraier tok Kurosawa steget opp i mesterregissørklassen.

Historien bør være kjent nok, nyinnspilt og ofte etterapet som den er. En fattig landsby blir hvert år overfalt av kjeltringer som både stjeler risen og kvinnene i byen. I desperasjon over at det årlige overfallet nærmer seg, skrangler innbyggerne sammen det lille de har av ressurser - som er mat og ikke penger - og overtaler den herreløse samuraien (en såkalt ronin) Kanbei til å bistå dem med å beskytte landsbyen.

Kanbei hyrer fem andre samuraier, og hele gruppen pluss Toshiro Mifunes karakter, Kikuchiyo, som ikke er en samurai av stand, flytter inn i byen. Selv om finalen er oppgjøret med bandittene, går store deler av filmen med til å studere hvordan samuraiene blir kjent, og hvilke konflikter og episoder som oppstår når flere store egoer forsøker å samarbeide. Forholdet mellom samuraier og innbyggere er heller ikke knirkefritt.

Kurosawas mål med De syv samuraier var å gjøre samuraifilmen, en i utgangspunktet tradisjonsbunden og begrenset historisk actionsjanger, til å kunne være sosialt og politisk relevant også for det kontemporære Japan. Resultatet ble et bredt epos hvor storslagenhet og underholdningsverdi kombineres med en klar humanistisk profil. Det er neppe tilfeldig at handlingen er lagt til en periode på 1600-tallet hvor det eksisterte sosialt kaos, altså en situasjon ikke ulik etterkrigstiden Japan. Gjennom å belyse fremveksten av nye føydale maktstrukturer i den kaotiske situasjonen på 1600-tallet, advarer Kurosawa mot en mulig adopsjon av føydale idealer i oppbygningen av et nytt Japan etter krigen.

Kurosawas store beundring for John Fords westernfilmer er godt synlig her, og enda tydeligere ble denne påvirkningen da John Sturges transformerte De syv samuraier til De syv uovervinnelige seks år senere. Det samme skjedde for øvrig da Sergio Leone nyinnspilte Kurosawas Yojimbo fra 1961 som For en neve dollars i 1964, og med det forandret både westernsjangeren og hvordan Helten ble karakterisert på film.

Omtale fra Trondheim Filmklubb

Trivia: Samuraiene i filmen er løselig basert på historiske personer.

Filmen vises av Tromsø Filmklubb. Billetter og medlemskap kjøpes i døra.

Tidligere visninger:

  • lørdag 12.10.19 Kl. 14:00