BREAD AND SALT
- Tilhører tema:
- Ny polsk film
Dette overbevisende dramaet med politiske undertoner var juryprisvinneren i Venezia i 2022.
Det er sommer og musikkstudenten Tymek vender tilbake til hjemstedet. Han tilbringer dagene sammen med lillebroren og gamle venner. Det er hyggelig, men Tymek kjenner på en følelse av annerledeshet. Kanskje er det studiene som har gitt ham andre perspektiver, eller kanskje er han ikke like utadvendt? En ny kebabsjappe blir et populært tilholdssted, men raskt oppstår det gnisninger mellom de polske ungdommene og innvandrerne som driver stedet. Tymek føler ubehag, men tør han si ifra?
Damian Kocur spillefilmdebuterer disiplinert og stilsikkert med Bread and Salt. Kombinasjonen av observasjon, psykologisk dybde og politiske undertoner har fått kritikere til å trekke paralleller til både Kiarostami og Haneke. I hovedrollen finner vi pianisten Tymoteusz Bies, men også de andre skuespillerne er ikke-profesjonelle. Det å blande det dokumentariske med fiksjon, vil alltid øke filmens autentisitet mener Kocur. Og Bies og de andre skuespillerne er fullstendig overbevisende, i en historie som i stor grad handler om undertrykte følelser.
Kocur bruker også musikk til å lage tematiske tråder. Musikk er en viktig del av Tymeks identitet, men også noe som knytter ham til flere av de andre karakterene. I flere settinger begynner han dessuten å spille den polske komponisten Chopins «Nocturne i C minor, Op. 48, No. 1», et av hans mest kjente stykker, som har blitt beskrevet som et mesterlig uttrykk for en stor, omgripende sorg.
Forfatter og fotograf Ilona Wisniewska vil holde en innledning før filmen.
Filmen er en del av temaprogrammet Ny polsk film, og vises i samarbeid med Den polske ambassaden i Norge, Polsk filmfestival og We Do Festival.
A compelling drama with political undertones that won the jury prize winner at the Venice Film Festival in 2022.
It's summer, and music student Tymek returns to his hometown. He spends his days with his younger brother and old friends. It's pleasant, but Tymek feels a sense of otherness. Perhaps it's his studies that have given him different perspectives, or maybe he's not as outgoing as before? A new kebab joint becomes a popular hangout, but tensions quickly arise between the Polish youth and the immigrants running the place. Tymek feels discomfort, but does he dare speak up?
Damian Kocur makes his feature film debut with disciplined and confident direction. The combination of observation, psychological depth, and political undertones has led critics to draw parallels to both Kiarostami and Haneke. Pianist Tymoteusz Bies takes the lead role, and the other actors are also non-professionals. Kocur believes that blending documentary with fiction always enhances the film's authenticity. Bies and the other actors are entirely convincing, telling a story largely centered on suppressed emotions.
Kocur also uses music to weave thematic threads. Music is a crucial part of Tymek's identity, connecting him to several other characters. In several scenes, he begins to play Chopin's 'Nocturne in C minor, Op. 48, No. 1,' one of his most famous pieces, described as a masterful expression of profound, all-encompassing grief.
Author and photographer Ilona Wisniewska will give an introduction before the film.
The film series New Polish Films is screened in collaboration with the Polish Embassy in Norway.
Kocur’s unflinching yet sensitive direction fuses the patiently observant, documentary-like eye of Abbas Kiarostami with Michael Haneke’s penchant for inexorably rising dread. – Keith Watson, Slant Magazine