Tema:
Fokus: Jean-Luc Godard

Jean-Luc Godard og Macha Méril under innspillingen av Den gifte kvinnen (1964)
Få filmregissører kan skryte på seg å ha vært like innflytelsesrike som den franske auteuren Jean-Luc Godard. Allerede med sin første film, Til siste åndedrag, signaliserte han en ny retning for filmmediet, den såkalte franske nybølgen, som var like mye preget av hans kjærlighet til filmhistorien som av hans herlig respektløse omgang med tradisjonelle filmspråklige virkemidler, spesielt slik vi kjenner dem fra den klassiske Hollywood-filmen.
I mars viser vi tre Godard-filmer som virkelig viser spennet i hans filmatiske lekenhet. I Alphaville mikser Godard sammen en klassisk noir-fortelling og en dystopisk science fiction-fabel med en makeløs Eddie Constantine som den desillusjonerte privatetterforskeren Lemmy Caution.
Den gifte kvinnen følger en kvinne som må velge mellom sine to menn, ektemannen og elskeren, når det viser seg at hun er gravid. På sedvanlig Godard-vis brukes dramaet til å belyse menneskets rolle som konsument i det moderne vestlige samfunnet, og filmen er spekket med kreative filmatiske grep.
Hans kanskje mest utilgjengelige film, men også en av hans mest interessante, Weekend, er en pikaresk fortelling om et borgerlig ektepar som begge går med planer om å drepe den andre, men ikke før de har sikret seg arven etter kvinnens far, som de muligens blir nødt til å ta av dage.
Kom på cinemateket og opplev filmene til en regissør som banet vei for helt nye måter å lage film på!
Visningstider og billetter til hver film finner du i fanen på denne siden.